dimarts, 17 de novembre del 2009

Activitat 9

Esquema del Fedó de Plató

-Diàleg introductori: Equètrates demana a Fedó que li expliqui el moment de la mort de Sòcrates.

-Comença el relat de Fedó; el filòsof que ha de desitjar la mort però no el suïcidi: Segons Sòcrates Filosofar és preparar-se per morir. Però hem d’ acceptar que em de morir quan els deus ens ho manin, i no avançar-nos buscant el coneixement que hi ha després de la mort.

-l’ encàrrec al filòsof Eve

-l’ il·licitud del suïcidi: Pertanyem als Déus i només ells ens poden dictar quan morim, seria il·lògic fugir d’ un bé per anar una pitjor.

-Plantejament de la tesi; després de la mort hi ha una vida millor: L’ anima pot veure l’ essència de les coses, les idees, quan es separa del cos, i per tant, conèixer millor

-Per el filòsof, la mort és l’ alliberament dels impediments del cos: El cos té masses impediments, necessitats de plaers, i mals sentits, que no deixen viure l’ ànima com a tal, per tant, quan es mort l’ ànima pot viure com a tal.

-Arguments en favor de la immortalitat del l’ ànima. Primer argument; el cercle dels contraris: To es crea a partir del contrari. Les coses petites són la divisió de les grans i les grans la suma de les petites. Si l’ anima moris tot moriria.

-Argument a partir de la reminiscència de les idees: Coneixem a partir que recordem certes idees.

-Argument a partir de la simplicitat de l’ ànima: HI ha dos tipus de coses en el món, les complexes i les simples, les visibles i les invisibles, el cos i l’ ànima.

-Objecció de Símmies; l’ ànima com a harmonia dels components del cos: L’ animà seria com l’ harmonia que surt d’ una lira, però si la lira es trenca l’ ànima deixa d’ existir.

-Objecció de Cebes: L’ anima seria com un teixidor que crea diferents mantes, utilitza diferents cossos.

-Resposta de Sòcrates; advertiment de no caure en la misologia: Ens adverteix que per conèixer no em de tindre por a que ens enraonin i ens trenquin les nostres opinions.

-Resposta a Símmies; l’ anima no pot ser una harmonia: No podria ser perquè l’ harmonia existeix després del cos de la lira, però l’ animà existeix abans del cos.

-Resposta a l’ argument de Cebes; l’ ànima és naturalment immortal

-El mite de l’ Hades. La geografia del més enllà

-Els corrents subterranis

-Reflexió sobre el mite narrat

-Les disposicions per després de la mort: Anima als altres per que no vaigi al més enllà amb tristesa al seu voltant.

-Els moments finals de Sòcrates: S’ acomiada de la família i els amics i es pren el verí sense vacil·lar.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici